Kender du det?

Du har det ad h****** til, er ulykkelig og har brug for trøst og omsorg – som da du var barn og du var ked af. Og hvad får du som svar på dine tårer:

Det går over igen.

Du kommer igennem det. Vær taknemmelig for det du har – der er nogen der har det meget værre end dig, tænk på de hjemløse, dem der har en et kræftsygt barn eller har mistet deres forældre.

Indirekte bliver der sagt:

Tag dig nu sammen og kom videre

Det bliver sagt i en god mening af en som gerne vil hjælpe. Mange vil gerne hjælpe, give gode råd, fordi de tror, vi skal handle os ud af de svære følelser og tanker, se at komme videre og over det smertefulde.

Morgen topmøde

Jeg vågner med “hul i maven”, kvalme, tristhed og tomhed. Sidst jeg prøvede noget tilsvarende, var i 1991 hvor jeg flyttede til Borneo. Der lå jeg i sengen i 14 dage og græd. Det tab, sorg og smerte jeg oplevede dengang, kom der en bog ud af: Når Penelope rejser med  – udstationering for hele familien.

Nu er jeg igen her, hvor jeg ikke kan andet end græde og hvor jeg ikke “skal” andet – selv om mit kontrollerende handlingsorienterede jeg gevaldigt forsøger at tænke:

hvad skal jeg gøre for at finde den gamle livsglade Mette frem igen

Jeg er vokset op med, at man klarer det man skal, uden at overveje om man nu vil klare det. Man gør sit bedste. Jeg har lært at handle mig ud af svære tanker og følelser. Jeg er en ja siger, handlingskvinde og energisk, derfor glemmer jeg at mærke efter, om jeg har lyst til det jeg siger ja til, om jeg orker, om det er mit behov og en god ide at handle, før jeg handler.

Retten til at være ked af det


Ja der er nogen, der har det værre end mig. Jeg ER taknemmelig for det jeg har. Dybt taknemmelig.
Det kan godt være at nogen er i stand til at tage sig sammen, arbejde sig gennem sorg og smerte.Jeg har ikke noget job at begrave mig i og selvom jeg havde, vil jeg ikke længere erstatte være med at gøre.
Jeg forbeholder mig retten til at være ked af det. Har besluttet at hævde min ret til at være ked af det, gennemleve min personlige sorg, også selvom der er andre, der har det værre end mig. Jeg har besluttet at passe på mig selv og blive bedre til at mærke og følge mine behov.

Gode råd 😉

Hvad kan du gøre hvis du vil blive klogere på din sorg og smerte:

  • Slip kontrollen – vær i det der er
  • Luk op – giv plads til dine følelser – også de smertefulde. Husk, at smerten ved at lukke ned ofte er en langt større smerte, som æder lidt af dig hver dag.
  • Hav tillid til dig selv og dine tanker og følelser.
  • Forsøg ikke at lukke ned. Det er dig selv, du lukker af for.
  • Mød dig selv på samme måde, som du ville møde din bedste ven. Mød dig selv med kærlighed, accept og medfølelse

Vi kan alle like dette  – men kan vi efterleve det?

Når du er ulykkelig, vil jeg ud over at give plads til følelserne, anbefale dig at søge hjælp.

Søg hjælp hos nogen der anerkende dine smertefulde følelser, ord og tårer, en som kan hjælpe dig med at anerkender dig selv –  for ellers er det ulideligt.

Når du har været i smerten længe nok, har krammet dig selv nok og fået nok krammer fra andre, kan du vende dig mod den ydre verden igen – endnu klogere og gladere end før.

Min oplevelse er at det oftest kræver professionel hjælp.

Hvad er din?

Synes du om dette indlæg synes du måske også om

Rul den røde løber ud for din uro – 3 dage i kulkælderen

 

Inspirations mail til dig er ønsker at skabe det liv du ønsker – få inspiration fra min bog:  Vær hvor du er, flyt dig når du skal

inspirationsmail

 

 

 

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Comments

comments

Powered by Facebook Comments