Det forstår jeg godt siger du

Det forstår jeg godt

siger du og tror du viser forståelse og empati. Det gør du faktisk ikke. Intensionen er god, men det virker ikke.

Jeg forstår…..

Du flytter fokus over på dig selv. Flytter fokus væk fra den, som har brug for at føle sig forstået.

Lad fokus blive hos den anden.

Dybest set er det ikke så vigtigt, om du forstår – hvilket du faktisk heller ikke ved om du gør. Din følelse KAN være en helt anden.

Og det der er meget vigtigere, er at den der ønsker at blive forstået, mærker sin følelse. Det kan du hjælpe med at få ham til, ved at vise empati.

Vi vil gerne være venlige

Når du siger

Det forstår jeg godt

Vil jeg påstå at du siger det primært for at være venlig overfor den anden. Du vil gerne hjælpe. Du viser sympati og ikke empati. Det du siger, har ikke den effekt, det skulle have – nemlig at modparten føler sig forstået og lære at forstå sine egne følelser.

Det vigtigste er at lære sine følelser at kende. Følelser er noget vi mærker. Vi kan have en fornemmelse og vi kan undersøge, om vores fornemmelse er rigtig.

Hvis vi vil vise vores forståelse, indføling, at vi kan sætte os i den andens sted, må vi vise empati og det er ikke sympati. Vi er empatiske, når vi er i stand til at sætte os i en andens sted Føler med den anden ikke for den anden og f.eks. siger:

Grrr Det er sørme forståeligt at du er vred   

Det lyder, som om det er rigtig svært for dig

Det ser ud som om det er hårdt for dig

Så du føler dig såret?

Nøjj – du virker ked af det ?

Puha – det må være svært at klare

 

Du viser at du måske genkender følelsen , viser din egen sårbarhed og den anden kan sige, nej jeg er ikke såret, jeg er skuffet .. hvis du har mistolket og så kan dialogen fortsætte og i begge bliver klogere

Når din historie bliver stjålet

Når du siger

Det forstår jeg godt .jeg har selv prøvet det, dengang jeg …….. 

er fokus ikke længere på den, der har brug for at mærke forståelse fra din side og blive lyttet til og få mulighed for at folde sin historie ud.

Inden du ser dig om, er din historie ”stjålet”. Tror godt du har prøvet det. Fokus er flyttet fra dig og opmærksomheden flyttet over på den, du var i gang med at fortælle din vigtige historie til. Opmærksomheden er flyttet.  

En sur mand

Når din mand, Peter, kommer hjem fra arbejde og smider sig på sofaen uden at sige noget og måske er sur, trist, vred, irritabel, i dårligt humør, fordi han har haft en diskussion med chefen, viser du empati ved at sige:

Det ser ud, som om du har haft en hård dag?  eller

Har det været en dum dag?

Empati er ikke, når du siger:

Du ser sur ud” eller Du er altid så sur, når du kommer hjem efter personalemøderne

For så tolker og vurderer du.  Du har bevæget dig over på Peters banehalvdel, uden empati og anerkendelse.
Bliv på din egen banehalvdel og udforsk. 

Empati – Sympati

Det er værd at bruge tid på denne video som tydeligt viser  forskellen på  empati og sympati – forskellen mellem at føle med eller føle for

 

[youtube]http://youtu.be/QMzBv35HbLk [/youtube]

 

Lyst til hurtigt at blive klogere

Bestil et e-hæfte og skab de forandringer du har brug for der hvor du er.
Bliv en bedre forældre i dag end du var i går. Det føleles så godt at tage ansvar

Styr dine følelser

Bliv anerkendende overfor dig selv og andre

Åben dit hjerte – vis sårbarhed, din vej til empati