IMG_3027

På billedet ser du en far med sin datter. Han træner til en mareton men husker at være far og lege med sin datter samtidig. totalt overskud, viljestyrke og motivation

Hvordan går det med min træning

I dag havde jeg en aftale  ved søerne med en af dem jeg går rundt om søerne med med mellemrum om eftermiddagen. Men i dag gik aftalen på kl. 6.30

Løbeskoene var sat frem lige klar til  at stikke i

Jeg er de fleste dage vågen mellem 5.00  og 6.00 om morgenen, men nøjjjj det var tidligt at skulle frivilligt ud af døren og tror du det krævede viljestyrke ?

I vores ejendom var min lejlighed det eneste sted der var lys, da jeg hoppede på den lilla jernhest for at køre til mødestedet ved søerne.

løbesko tidligmorgensøerneskilt

Mens jeg stod og ventede tænkte jeg på hvor vigtigt det er at have en makker

Jeg var ikke kommet ud af døren kl. 6.20 hvis jeg ikke havde haft aftalen med en der ville vente på mig der ved skiltet

Så var jeg i stedet gået i gang med at skrive et blogindlæg for jeg elsker at skrive og min seng om morgen.

Men der var også en anden grund.

For nylig gik det op for mig at jeg er nødt til at gøre noget for at passe på min sundhed. Dyrke motion og spise sundere .

 

 

 

 

 

 

Det gik op for mig da jeg på Bali skrev på afslutningen til min bog Vær hvor du er og flyt dig når du skal. Her skrev jeg

Min mor døde 74 år gammel. Jeg er i skrivende stund 64 år. Hvis jeg dør, når jeg har samme alder som hende, har jeg 10 år tilbage at leve i. Det virker urimelig kort og skræmmende, når jeg siger det højt.Men det få mig til at tænke over hvad og hvordan jeg vil bruge resten af mit liv, hvad der er vigtigt for mig, og hvad vil jeg gøre anderledes fra i morgen.

Underligt nok vil jeg gøre det jeg allerede gør. Være til stede hver dag, hvor jeg er.

Være sammen med dem jeg elsker så meget som det er muligt. Hjælpe dem der har brug for det i mit nærmeste netværk. Samarbejde med spændende ildsjæle om at producere flere nye produkter til glæde for de mange børn og forældre som ønsker at bruge dem. Skrive og rådgive. Udfordre mig selv på sjove og spændende konferencer og kurser. Rejse så længe jeg synes det er sjovt.

Jeg får i år to nye titler. Jeg bliver i marts pensionist og farmor. Den sidste ser jeg frem til med en enorm glæde og taknemmelighed. Det giver så meget mening at få lov til der hvor jeg befinder mig i mit liv at følge et nyt lille væsen i dets glæde, nysgerrighed og udvikling.

Derfor er jeg nødt til at gøre noget for at tabe mig og spise sundere. Det er det eneste jeg vil ændre i mit liv.

I går sagde jeg nej til en fastelavnsbolle … tror du lige det krævede viljestyrke … det roser jeg mig selv meget for i dag og falder jeg i en anden dag … så er det op på hesten næste dag

Hvem og hvad motiverer dig ?

Når jeg stiller mig selv det spørgsmål må jeg svare

  • ildsjæle motiverer mig – ydre motivation
  • jeg motiverer mig – indre motivation

For hver drøm, projekt eller udfordring du arbejder med, kan du udvide din motivation ved at

  1. skrive nonstopskrivning – kig i tal med børns redskabsrum 
  2. kende dine 5 topstyrker og bruge dem – du kan teste dine 5 topstyrker på VIA styrker
  3. kende din passioner – Passion, Purpose og Performence 
  4. kende din dårlige vaner og arbejde med dem – Gode morgen vaner
  5. vær opmærksom – er du en opmærksom forældre eller opmærksom på dig selv ?
  6. reducerer det arbejde der er påkrævet som du ikke bryder dig om eller finde en måde det er nemmere at få gjort
  7. finde en makker der støtter og hjælper dig med at nå det du ønsker
  8. få en mentor, rådgivning eller coaching

Udvid din motivation med handling

Øvelse

1. brug lige et par minutter på at lytte til dig selv og skriv en liste med alt det du har ønsket dig i dit liv eller ønsker dig nu

eks: nyt tøj, ferie på Bali, konfliktfrie relationer, et sjovere arbejde , forstående partner, mere tid sammen med mine børn, mere tid til mig selv

2. Sæt en ring rundt om du har mest lyst til at få gjort noget for skal ske og aldrig har gjort noget for at opnå.

3. Beslut hvad det første lille skridt på vejen til at nå derhen skal være og tag det første skridt senest i dag eller i morgen efter du har læst dette indlæg.

€. Find en der skal hjælpe dig med at opnå det

Det er fantastisk at være motiveret

Fed følelse at være motiveret og endnu federe, når du om aften lægger hovedet på puden og har gjort det du var motiveret for. Du er lykkedes med det du ville. Det giver så meget energi og glæde.

Men for de fleste sker det ofte,  at de ikke får gjort det, de er motiveret til. Og det forstærker den dårlige samvittighed. Så lad os kigge lidt på hvorfor du ikke får gjort det du er motiveret for.

Læs hvorfor du ikke får gjort det du er motiveret for

Viljestyrken kan blive træt.

At komme gennem dagens almindelige udfordringer kræver en stor del af vores viljestyrke. 90 % af vores viljestyrke går til de daglige udfordringer, så der er kun 10 % tilbage, hvis du ønsker at ændre adfærd.

For at lykkes er det vigtigt at lægge en strategi, have de rigtige redskaber og viden
Strategi handler om at planlægge, strukturere, prioritere og evaluerer

Det er vigtigt at ændre én adfærd eller vane ad gangen – at tage små skridt og holde fokus og styre sin opmærksomhed.

Når din nye adfærd er blevet til vane, kan viljestyrken tage fat på en ny opgave, du ønsker at forandre

Læs også på Tal med børn.dk: viljestyrke er ikke når dit barn får sin vilje

God fornøjelse med DIN viljestyrke og de forandringer du har brug for at skabe

 

Hvad siger andre om at blive motiveret med Mettes hjælp

Lotte Pilegaard,

Mette er en meget kompetent og inspirerende person, der i sit arbejde som coach motivere og er med til at give et ekstra kick der skal til, for at komme til målet, både personligt og professionelt.

Diana

Jeg er mor til en knap 6-årig pige. Jeg indså fornyelig  at jeg havde brug for nye redskaber eller i hvert fald hjælp fra friske øjne. Jeg har længe været medlem af fbgruppen ‘Tal med dit barn , fordi der er så meget god læsning. Jeg har brugt det til at holde fokus på at være den mor, jeg elsker at være. Især i personligt svære tider, så det ikke skulle gå ud over min datter. Tusind tak, Mette for at have hjulpet os ud af virkelig triste morgener og andre sørgelige situationer. Tak for at få mig til at kikke indad, for du havde ret i at det var hos mig konflikten lå.

Mentorforløb  med Mette Weber

Mange er blevet hjulpet til at skabe forandringer og resultater.

Jeg bruger jeg følgende proces:

  1. Først udforsker og afklarer jeg sammen med dig, hvad du har brug for og hvor du står her og nu
  2. Har du kaos hjælper jeg dig med at skille det ad
  3. Jeg lytter, anerkender og udfordre dig
  4. Jeg inspirere og motivere, herunder afklarer lyst, motivation og viljestyrke
  5. Hjælper dig til at styrke din vilje – får dig til at agere mod dine impulser med små skridt
  6. Herefter systematiserer vi sammen og sætter fokus på process, resultat og lægger strategi
  7. Giver dig redskaber der kan hjælpe dig i processen
  8. Du skaber forandringer med små skridt og vi evaluerer sammen

 

 

 

 

Comments

comments

Powered by Facebook Comments