Hvad skal der til for, at hjernen vil lære?
Hvordan kan vi skabe positive og hjerne- venlige læreprocesser?

Hvad mærker og tænker du når du ser på dette billede?

Det kunne være ro, mystik, eventyr, magi, fred, angst. Oplevelser, tanker, følelser vi alle har brug for, til at blive inspireret og lære af.
Det skaber livsglæde.

Det vi lærer lærer ved at kigge på dette billede hører til i den sanselige lærings del – oplevelseslæring, der hvor vores nysgerrighed pirres, hvor vi bliver ved med at have lyst til at lære. Mål er ikke gode hvis de er forudsigelige.

Hvor vi bruger sanserne, som er universelle – de samme i alle kulturer. Der hvor målet med læring er midlet til en god proces.

Dette indlæg er inspireret af Hans Henrik Knoop, lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole og leder af forskningsenheden for positiv psykologi, som den 17 maj  2011 på Uddannelseskonferencen  “Find vej til din læring” i Center for frivilligt socialt arbejde fortalte om hvordan hjernen er skruet sammen og hvad der skal til for at etablere optimale læringsmiljøer.

Tak for dejlig inspiration og læring til alle foredragsholderne, Center for frivilligt socialt arbejde og de mange inspirerende mennesker jeg talte med
Jeg er da lidt af en playmaker – er jeg ikke 😉

Læs også Hans Henrik Knoop’s artíkel om hjernebaserede læringsprincipper