Udstationeringens bagside

Alt skal bygges op fra bunden

1o procent af alle udstationeringer globalt bliver afbrudt. (Global Relocations Trends 2010)
60 procent angiver mistrivsel i familien som årsag.  Det er  ikke godt for familien, men ej heller for firmaerne og bundlinjen.

Mange undervurderer, at den største forandring ikke er for den, der flytter ud med jobbet, men for familien. Flytter man ud med jobbet, så lander man et sted, hvor man er forventet og forhåbentlig også ønsket. Man er en del af et netværk, man har et formål med at være der. Resten af familien kommer med uden at have et bestemt formål og uden at have et netværk. Alt skal bygges op fra bunden.”Læs resten af artiklen på Berlinske Business

Udstationerins rådgivning


Nogle gør noget ved det

Nogle firmaer er på forkant og gør noget ved det. De tilbyder deres udsendte familier rådgivning og coaching. Jeg har eksempelvis nu rådgivet/coached hos NNE pharmaplan i over 1 år. Den udsendte medarbejderes ægtefælle og jeg afklarer før udstationeringen behov, ønsker, bekymringer, udfordringer og udarbejder en handlingsplan for udstationeringen. Mens familien er bosat i udlandet har de mulighed for at kontakte mig og vi taler sammen før de atter vender snuden hjemad.

Angsten for, at familien ikke kommer til at fungere, er også hovedårsagen til, at 83 procent takker nej til en udstationering, selv når virksomheden bekoster en rejse for hele familien, så de kan se, hvor de skal bo, inden de tager af sted.

Jeg har arbejdet med udstationering i 18 år, har skrevet bogen Når Penelope rejser med -udstationering for hele familien og er pt i gang med en ny bog til kvinder, om hvorledes man bevarer sit selvværd, udvikler selvindsigt og livsglæde, når man bor i udlandet.

Hvad gør i for den udsendte familie i jeres firma ?