Det skal være sjovt at gå på arbejde

Ja, DET skal det!

 

  • Er du arbejdsglad?
  • Vil du være arbejdsglad?
  • Hvordan skaber du arbejdsglæde?

Hvordan bliver det sjovt at gå på arbejde, når de overordnede rammerne måske ikke er helt, som du ønsker, og du ikke kan ændre på dem lige nu og her.

 

Hvad kan du selv gøre?

Det er sjovt at gå på arbejde, når vi spreder positive energier frem for negative energier.Tænker over hvad du siger. 
Det kan blive sjovt at gå på arbejde, hvis du VIL være arbejdsglad.

Arbejdsglæde er nemlig et valg, en følelse, en individuel tilstand. 

Arbejdsglæde er ikke noget man får, det er noget man skaber. Udover rammerne er vores måde at tænke og tale sammen på og vores måde at agerer på betydningsfuld. Arbejdsglæde handler om relationer og resultater.

 

Kommunikation i teams

 

I 2009 -2010  lavede jeg sammen med plejecentret Knud Lavard Centrets ledelse, et projekt i hvordan medarbejdere og lederen skaber arbejdsglæde og samarbejder, så beboer, pårørende og medarbejder trives godt inden for de rammer, de nu engang har.

Da jeg kom ind i billedet var Knud Lavard Centret meget hårdt ramt. De var i gang med at skære kraftigt ned på personalesiden, der var mange utilfredse medarbejdere, der var klager fra pårørende, plejepersonale, der ikke talte pænt til beboere, pårørende og hinanden, der var stress, sygefravær og mange konflikter.

Skuden skulle vendes. Vi satte alle sejl til og masser af skibe i søen.

 

Hvad skal der til for at vende bøtten

Med en koncentreret, målrettet indsats kan man at vende op og ned på organisationer, der ikke fungerer. Det er en proces der tager tid, kræver, at man ved hvad der skal forandres, hvor man vil hen, og at både medarbejder og ledere har viljen og den viden der skal til. Det er nødvendigt at de tør være åbne og ærlige, skaber dialog og synlighed, handler aktivt og overholder det de beslutter.

 

På ”Kommunikation i team” arbejdede vi med

 

  • Hvordan situationen så ud nu og her
  • Hvor medarbejderne og ledelsen gerne ville hen
  • Hvad der skulle til for at komme derhen
  • Hvad medarbejderen hver især og som gruppe skulle forandre
  • Hvordan man kunne skabe den kultur man ønskede, en kultur med dialog, åbenhed og ansvarlighed. En lærende kultur frem for en dømmende kultur.

 

Temaer vi arbejde med på Knud Lavard Centret

  • Kommunikation
  • Konfliktløsning
  • Anerkendelse og empati
  • Ansvar, ansvarlighed og samarbejde
  • Dysfunktioner i samarbejde
  • Arbejdsglæde dræbere og arbejdsglæde
  • Proaktiv adfærd vs. Reaktiv adfærd
 

Medarbejderne kunne mellem modulerne arbejde med øvelser, relateret de gennemgåede temaer, hvis de havde lyst og kunne føre logbog.

 

Fokus på hvad vi egentlig siger

Et eksempel på hvad der blev drøftet på workshoppen med temaet kommunikation.

“Hvordan bliver vi bedre til at tale pænt til hinanden, møder hinanden positivt og forandre det negative sprogbrug og opgivelse”
Når man mødte ind om morgenen skulle udtalelser som

” Nu er vi igen kun 3 på arbejdet”

”Vi er alt for få” ,

”Vi er aldrig nok ”

” Det er så hårdt”

ændres til at man skulle sige

“God morgen”

” Hvordan klarer vi det bedst i dag vi er 3 ” eller

”Vi er 3 i dag, lad os planlægge hvordan og hvad vi skal og kan nå, så vi kommer bedst igennem dagen og hjælper hinanden bedst muligt”

Ord skaber og vi skaber med vores ord.

 

Synes du om dette indlæg synes du måske også om

Få vedvarende succes

Sprogets kraft og magt – et stærkt smidigt og sprogbevidst jeg er vejen til ..

 

Vil du vide mere – klik på linkene herunder ?

læs om hvordan du slår  dine arbejdsglæde dræbere ihjæl

Hvordan anerkender du anerkender selv og andre

 

Uløste konflikter skaber negative stemninger

Bliv bedre til at løse konflikter, få det bedre med dig selv og dine kollegaer 

Klik på billederne for at læse om e-bøgerne og onlinekurser 

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem